Vasútfotózás Győr

Győri iparvágányok jelene 2013-ban...

2013. április 21. 21:02 - Vasútfotózás Győr

Bevezető:

Azt hiszem, jó nagy dologba fogtunk...

Városunk iparvárosnak épült, de sajnos ezt a jelzőt az ezredforduló környékén elvesztette. Na, de! Ha van gyár, lennie kell iparvágánynak is. Győrben pedig van jócskán. Nos, mi ezeket járjuk be. Már ami megmaradt belőle.

Jó szórakozást! :)

I. rész: Móricz Zsigmond rakparti, Rába, Szeszgyár és Cardo iparvágányok

100 1226Kezdjük egy jó régi térképpel a telefonkönyvből. Szerencsénkre, az összes korabeli vágány rajta van. Én annak idején a nagy lelkesedésemben ki is satíroztam őket, ezért egy kicsit haragszom magamra. Szóval, az első részben ezt jártuk be.

100 1227Így néz ki manapság a magtári iparvágány. Nehéz elképzelni, hogy itt annak idején tehervonat állt. Sőt, a Rába néhányszor ide hozta fotóztatni a mozdonyait, kocsijait.

100 1235A kép szélén álló oszlopok elvesztették zöld színűket, de ha közelebb megyünk láthatjuk, hogy valaha ezek is a már megszokott "MÁV zöld" színekben pompáztak. Milyen érdekes.

100 1239Tovább haladva egy kiágazáshoz érkezünk. Annak idején a Ferrovill fuvarozott itt talicskákat Csehszlovákiából. Ma már itt sem állapítható meg, hogy valaha ezen a helyen vágányok húzódtak. Amíg nem volt buszmegálló, addig a talpfák látszottak. 

100 1241Közelebb érve láthatjuk, hogy itt valaha rakodás folyt. Sajnos már nem nagyon látszik, de bent a földben még talpfák is vannak. 

100 1242A kis letérés után folytatjuk utunkat. Sajnos pontos információ hiányában nem tudtuk, hogy merre volt pontosan, de szerintünk itt feküdt a vágány. 

100 1245A Széchenyi híd alatt felsejlik egy kapu. Talán itt haladhatott a vágány befele. Egyébként bent egy fémtelep van, ahol elég sok minden utal arra, hogy itt már pedig volt valami...

100 1244Bent egy elhanyagolt rakterületet találtunk, ahol éppen egy uszályt raknak össze.


100 1249100 1250Túránk során több helyen is betonaljakba botlottunk. Véletlenek pedig nincsenek!

100 1256A telepet elhagyva ide érkezünk. A térkép szerint itt volt az ív.

100 1255Itt megláttunk egy szűkebb kaput, ahol benézve egy MÁV szabványú épületet láttunk. Véletlen?

100 1257Szinte biztos, hogy egy MÁV szabványépületre leltünk.

100 1259Még mindig nem a térkép szerinti utat követjük, hanem egy földutat, ami eléggé gyanús volt.

100 1261A felhalmozott betonaljakon már meg sem lepődtünk.

100 1263A földben is volt egy kis betonalj, igaz, a képen nem nagyon vehető ki.

100 1264100 1266Utunkat folytatva ezt találtuk. A Rába volt itt is hajdanán.

100 1265Lehet, hogy egy kissé már sok, de igen, itt is van betonalj.

100 1267Ha jól mértük fel, itt folytatódott az előbbi fémtelepre befutott iparvágány.

100 1271Közben visszatértünk a térkép szerinti ív folytatásához. Itt volt a vágány.

100 1272Itt folytatódott, a földben levő faldarab elég érdekes. De ha megfordulunk....

100 1273Jogos lenne a kérdés, hogy mit reklámozok itt. De jobban megnézve, feltűnik egy gyanúsan magas bejárat.

100 1275Befotózva megkapjuk a megdöbbentő választ. Ez egy mozdonyjavító volt! Ott vannak a sínek, az akna pedig befedve. Sajnos kettévágták egy fallal, de két kijáratú volt. 

100 1278Az Árkád mellett morfondírozva, megérkezünk a Rába étterem mellé. Mi lett veled Rába!?

100 1330100 1331A piacot az anno itt álló Rába kocsijavító területére száműzték. Pár helyen még látszik, hogy a sínt próbálták kiszedni, de amit a régi szakik rendesen megcsináltak, azt nem lehet csak úgy megbontani. Így legalább megmaradt az utókornak.

100 1339Egy nagyobb ugrással a még meglevő szeszgyári (korrekt nevén Duna vontatóvágány), illetve Rába vágányhoz érkeztünk. A másik oldalról azért nincs kép, mert ott várt minket egy kis meglepi. :)

100 1406Közben eszembe jutott, hogy a Budai úton is van egy kis maradvány. Ide vezetett be egy vágány a Szeszgyár udvarából. Update: dennisthemenace kiegészítette azzal, hogy ez a vágány a MÉH telep vágányának folytatása.

100 1401Kokucs. Befényképezve be is igazolódott a megérzésem.

100 1405A vágány pedig innen jött ki. 

100 1345Nem, nem egy újabb reklám. Ahogy látszik is, itt két vágány futott, csak a bal oldalira nem volt szükség, hiszen a Rábát lebontották, az Árkádnak meg nyilván nem kell.

100 1348Dettó, a váltó helye még látszik.

100 1349A vasút kellékei: jelző, ütköző. Az ütköző jellegzetessége az volt, hogy fénykorában világított, jelezve a vágány végét. Csak azt a vágányt, ahogy az előbb kiderítettük, már nem használják.

100 1355Itt jobban látszik. Igen, a jobb oldalon vágány húzódik.

100 1356Kocsik megfutamodása ellen még vágányzáró sorompó is volt. Nemrég vitték el, tavaly nyáron még megvolt. :(

100 1357Az elhagyatott vágányon van egy ilyen izé, sajnos nem tudtuk megállapítani, hogy mi is. Talán mérleg volt, vagy rakterület? Közben dennisthemenace megmondta, hogy ez anno pakuralefejtő volt. 

100 1361Persze az új tábla kint van, jelezve, hogy átjáró közeledik.

100 1365De, ha már erre jártunk, akkor ne feledkezzünk el a másik vastelep vágányáról, ami a ma már IGM gyárterületéről jön ki.

100 1363Megfordulva ezt látjuk. Szomorú...

100 1397Ugyanez a másik oldalról. Szerencsés vagyok, hogy én itt még láttam vonatot közlekedni.

100 1400Ismét hátra arc, és már értjük is, miért nincs vágány... Lidl az aztán van... Az úton pedig még látszik a vágány helye.

100 1367Visszatértünk a Szeszgyár vágányára. Oldalt síneket és szétszedett váltót találunk, ami most jól előkerült, mert oldalt, a hídon felújítási munkákat végeztek és a gazt leszedték róluk.

100 1373Beljebb mentünk, és az előbbi IGM telep vasúti bejáratát találtuk. Valószínű, hogy innen indult a vastelepi vágány is.

Ezek után elhatároztuk, hogy a Cardo iparvágányát is bejárjuk.

100 1380Persze már útközben is belebotlottunk elhagyatott vágányokba. Például a Pannon-Flax (Linum Tausszig) vágányába. 

100 1382Ez is az IGM (Mezőgép) telepére vezet. Vélhetően jó kis vágánylíra lehet bent is.

100 1384Ahonnan indul... Látszik, hogy régen használták...

100 1388A fal jól jellemzi a győri gyárak sorsát. Viszont érdemes megfigyelni azt az ajtót. Ott pakoltak ki a kocsikból.

100 1389Látszik, hogy sokan itt mennek fel a hídra, hogy ne kelljen kerülni. "Persze", az iparvágányt nem használják.

100 1391100 1396Befordulva ide jutunk, egy, a letűnt korok hangulatát idéző rakodóhoz. Nem szürreális? 

100 1393A vágány végéhez értünk. Itt is gaz, elhanyagoltság.

100 1395Az előbbi kapun befényképezve ezt láttuk. Valószínű, hogy itt volt a vágány vége.

És végül a nagy "meglepetés":

100 1415Kiszolgálás volt a szeszgyárban, ezt sikerült lekapni. :)

A túra végére jól elfáradtunk, de egyik szemünk sír, másik nevet: mint látjátok, sok minden megvan még! Legközelebb az olajgyári részt járjuk be.

Köszönöm szíves segítségét, kiegészítéseit dennisthemenace-nek! 

Köszönjük, hogy elolvastad. Ha teheted, oszd meg vasútbarátainkkal. :)

Vonatguru és barátai

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutfotozasgyor.blog.hu/api/trackback/id/tr745237973

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2013.04.24. 20:14:02

A vágány nem a Szeszgyártól futott be oda, hanem fordítva; A Szeszgyárba futott be egy vágány azon a telepen és a Méh telepen (Lidl helyén volt)keresztul. A nem használt váganyon levo "valami" nem merleg volt, hanem pakuralefejto.

Vonatguru 2013.04.24. 22:48:51

Köszi a kiegészítést, javítom, ha gépközelben leszek! :)

dennisthemenace 2013.04.26. 10:00:20

@Vonatguru: Lenne tobb is, csak így nagyon fárasztó, hogy mindig visszatekerjek.. Tolatásvezeto voltam, ismerem az osszes iparváganyt.

dennisthemenace 2013.04.26. 10:39:33

Nah, most egy kicsit ráérek.. A kep szélén álló oszlopoknak nincs kozuk a Mávhoz; valaha minden ipari negyedben ilyenek álltak. A Szeszgyár elotti uton volt egy, ambe belenott egy fa, talán meg ma is megvan, nem tudom. A buszmegállós kiágazás az Elevátorból a volt Ferrovill. Foleg talicska jott nekik fedett kocsikban a volt Csehszlovákiából. A Szechenyi híd alatti kapu régen nem volt. Ott futott be a vagany az Elevátor szélso (Duna part feloli) vágányából, majd kettéágazott (A partfalon levo átjáró után volt a váltó) és a ket vgány befutott az akkor még Mahart rakodóra. Benn is volt két váltó, hogy a kocsikat meg lehessen kerulni. Késobb elbontották a partfalon kívul álló portáldarut és a Mahart helyett egy építoanyagos cég használta a vágányokat, cement jott nekik, betonacel, stb. A foldut, amit kovettetek, valamiko burkolt volt, abban futott a sín be a Rábába. gondolom, felszedték a kockakovet is, hogy ki tudják banyászni a síneket. "Visszatértunk a Szszgyár váganyára.." A korrekt neve;Duna vontatóvágány. A sínek és szétszedett váltók mindig itt hevertek, a PFT oda pakolt le minden szart, általaban be volt nove bokrokkal. Gondolom, most is csak a kepen látható új vízelvezreto árok miatt tiszta a placc.. Igen, onnet ágazott ki a Méh (korabeli neve;Újszesz-Méh iparvágany) telepre vezto vágány. Az IGM (akooriban; Mezogép) kapujan belul volt egy váltó, ott ágazott ki a Pannonflax (korábban; Linum Tausszig) vágany egy brutalis ívvel. Betolás elott teljesen le kellett lzítani a csavarkapcsokat és meg úgysem volt egyszeru leakasztani a kocsikat..

Vonatguru 2013.04.26. 12:16:42

Ez nem semmi, köszi ezt a sok kiegészítést! Majd sorban javítom! Jó látni, hogy az annak idején ott dolgozó emberek is megtalálták a cikket!

Vonatguru 2013.05.01. 18:44:18

Javítottam, nagyon szépen köszönöm! :)

Szúnyog 2013.12.24. 01:01:57

Uszály biztosan nem szerelnek, nem építenek ott. Az uszály kormányberendezéssel ellátott, gép nélküli áruszállító hajó. Ilyenre sajnos már senkinek nincsen szüksége, mivel a vontatás gyakorlatilag megszűnt, helyette tolóhajózás és önjáró-hajózás van. Ott vélhetően valamilyen úszóművet építgetnek.

Vasútfotózás Győr 2013.12.31. 22:24:45

@Szúnyog: most már tudom, egy kis jachtot építenek. :)

JasonX2 2017.12.24. 09:08:12

Szép munka, üdv a klubban :-) Lásd, nem vagy egyedül, itt egy hasonló, kevésbé igényesen összeállított írás Debrecenről:
nevtelenutazo.blog.hu/2015/09/11/2015_04_26_ketto_az_egyben_iparvaganyos_maszkalas