Bevezető:
Azt hiszem, jó nagy dologba fogtunk...
Városunk iparvárosnak épült, de sajnos ezt a jelzőt az ezredforduló környékén elvesztette. Na, de! Ha van gyár, lennie kell iparvágánynak is. Győrben pedig van jócskán. Nos, mi ezeket járjuk be. Már ami megmaradt belőle.
Jó szórakozást! :)
I. rész: Móricz Zsigmond rakparti, Rába, Szeszgyár és Cardo iparvágányok
Kezdjük egy jó régi térképpel a telefonkönyvből. Szerencsénkre, az összes korabeli vágány rajta van. Én annak idején a nagy lelkesedésemben ki is satíroztam őket, ezért egy kicsit haragszom magamra. Szóval, az első részben ezt jártuk be.
Így néz ki manapság a magtári iparvágány. Nehéz elképzelni, hogy itt annak idején tehervonat állt. Sőt, a Rába néhányszor ide hozta fotóztatni a mozdonyait, kocsijait.
A kép szélén álló oszlopok elvesztették zöld színűket, de ha közelebb megyünk láthatjuk, hogy valaha ezek is a már megszokott "MÁV zöld" színekben pompáztak. Milyen érdekes.
Tovább haladva egy kiágazáshoz érkezünk. Annak idején a Ferrovill fuvarozott itt talicskákat Csehszlovákiából. Ma már itt sem állapítható meg, hogy valaha ezen a helyen vágányok húzódtak. Amíg nem volt buszmegálló, addig a talpfák látszottak.
Közelebb érve láthatjuk, hogy itt valaha rakodás folyt. Sajnos már nem nagyon látszik, de bent a földben még talpfák is vannak.
A kis letérés után folytatjuk utunkat. Sajnos pontos információ hiányában nem tudtuk, hogy merre volt pontosan, de szerintünk itt feküdt a vágány.
A Széchenyi híd alatt felsejlik egy kapu. Talán itt haladhatott a vágány befele. Egyébként bent egy fémtelep van, ahol elég sok minden utal arra, hogy itt már pedig volt valami...
Bent egy elhanyagolt rakterületet találtunk, ahol éppen egy uszályt raknak össze.
Túránk során több helyen is betonaljakba botlottunk. Véletlenek pedig nincsenek!
A telepet elhagyva ide érkezünk. A térkép szerint itt volt az ív.
Itt megláttunk egy szűkebb kaput, ahol benézve egy MÁV szabványú épületet láttunk. Véletlen?
Szinte biztos, hogy egy MÁV szabványépületre leltünk.
Még mindig nem a térkép szerinti utat követjük, hanem egy földutat, ami eléggé gyanús volt.
A felhalmozott betonaljakon már meg sem lepődtünk.
A földben is volt egy kis betonalj, igaz, a képen nem nagyon vehető ki.
Utunkat folytatva ezt találtuk. A Rába volt itt is hajdanán.
Lehet, hogy egy kissé már sok, de igen, itt is van betonalj.
Ha jól mértük fel, itt folytatódott az előbbi fémtelepre befutott iparvágány.
Közben visszatértünk a térkép szerinti ív folytatásához. Itt volt a vágány.
Itt folytatódott, a földben levő faldarab elég érdekes. De ha megfordulunk....
Jogos lenne a kérdés, hogy mit reklámozok itt. De jobban megnézve, feltűnik egy gyanúsan magas bejárat.
Befotózva megkapjuk a megdöbbentő választ. Ez egy mozdonyjavító volt! Ott vannak a sínek, az akna pedig befedve. Sajnos kettévágták egy fallal, de két kijáratú volt.
Az Árkád mellett morfondírozva, megérkezünk a Rába étterem mellé. Mi lett veled Rába!?
A piacot az anno itt álló Rába kocsijavító területére száműzték. Pár helyen még látszik, hogy a sínt próbálták kiszedni, de amit a régi szakik rendesen megcsináltak, azt nem lehet csak úgy megbontani. Így legalább megmaradt az utókornak.
Egy nagyobb ugrással a még meglevő szeszgyári (korrekt nevén Duna vontatóvágány), illetve Rába vágányhoz érkeztünk. A másik oldalról azért nincs kép, mert ott várt minket egy kis meglepi. :)
Közben eszembe jutott, hogy a Budai úton is van egy kis maradvány. Ide vezetett be egy vágány a Szeszgyár udvarából. Update: dennisthemenace kiegészítette azzal, hogy ez a vágány a MÉH telep vágányának folytatása.
Kokucs. Befényképezve be is igazolódott a megérzésem.
Nem, nem egy újabb reklám. Ahogy látszik is, itt két vágány futott, csak a bal oldalira nem volt szükség, hiszen a Rábát lebontották, az Árkádnak meg nyilván nem kell.
Dettó, a váltó helye még látszik.
A vasút kellékei: jelző, ütköző. Az ütköző jellegzetessége az volt, hogy fénykorában világított, jelezve a vágány végét. Csak azt a vágányt, ahogy az előbb kiderítettük, már nem használják.
Itt jobban látszik. Igen, a jobb oldalon vágány húzódik.
Kocsik megfutamodása ellen még vágányzáró sorompó is volt. Nemrég vitték el, tavaly nyáron még megvolt. :(
Az elhagyatott vágányon van egy ilyen izé, sajnos nem tudtuk megállapítani, hogy mi is. Talán mérleg volt, vagy rakterület? Közben dennisthemenace megmondta, hogy ez anno pakuralefejtő volt.
Persze az új tábla kint van, jelezve, hogy átjáró közeledik.
De, ha már erre jártunk, akkor ne feledkezzünk el a másik vastelep vágányáról, ami a ma már IGM gyárterületéről jön ki.
Megfordulva ezt látjuk. Szomorú...
Ugyanez a másik oldalról. Szerencsés vagyok, hogy én itt még láttam vonatot közlekedni.
Ismét hátra arc, és már értjük is, miért nincs vágány... Lidl az aztán van... Az úton pedig még látszik a vágány helye.
Visszatértünk a Szeszgyár vágányára. Oldalt síneket és szétszedett váltót találunk, ami most jól előkerült, mert oldalt, a hídon felújítási munkákat végeztek és a gazt leszedték róluk.
Beljebb mentünk, és az előbbi IGM telep vasúti bejáratát találtuk. Valószínű, hogy innen indult a vastelepi vágány is.
Ezek után elhatároztuk, hogy a Cardo iparvágányát is bejárjuk.
Persze már útközben is belebotlottunk elhagyatott vágányokba. Például a Pannon-Flax (Linum Tausszig) vágányába.
Ez is az IGM (Mezőgép) telepére vezet. Vélhetően jó kis vágánylíra lehet bent is.
Ahonnan indul... Látszik, hogy régen használták...
A fal jól jellemzi a győri gyárak sorsát. Viszont érdemes megfigyelni azt az ajtót. Ott pakoltak ki a kocsikból.
Látszik, hogy sokan itt mennek fel a hídra, hogy ne kelljen kerülni. "Persze", az iparvágányt nem használják.
Befordulva ide jutunk, egy, a letűnt korok hangulatát idéző rakodóhoz. Nem szürreális?
A vágány végéhez értünk. Itt is gaz, elhanyagoltság.
Az előbbi kapun befényképezve ezt láttuk. Valószínű, hogy itt volt a vágány vége.
És végül a nagy "meglepetés":
Kiszolgálás volt a szeszgyárban, ezt sikerült lekapni. :)
A túra végére jól elfáradtunk, de egyik szemünk sír, másik nevet: mint látjátok, sok minden megvan még! Legközelebb az olajgyári részt járjuk be.
Köszönöm szíves segítségét, kiegészítéseit dennisthemenace-nek!
Köszönjük, hogy elolvastad. Ha teheted, oszd meg vasútbarátainkkal. :)
Vonatguru és barátai